Marzę o wodnej parze… – 5 informacji, które pozwolą Ci zaprzyjaźnić się z sauną parową

Gdy korzysta się z niej mądrze – potrafi uzdrowić i oczyścić organizm, dodając witalności. Trzeba jednak podejść (a w zasadzie to wejść:P) do niej z rozwagą i odpowiednią wiedzą – nie dla wszystkich będzie rozwiązaniem idealnym. My polecamy szczególnie tę wodną, czyli parową. Bohaterką dzisiejszego dnia jest sauna;)

Sauna parowa najczęściej wykonana jest z mozaiki
źródło: basen-chojnow.pl

Istnieją różne rodzaje saun. Najpopularniejsze z nich to sauna fińska (tzw. sucha) oraz parowa (inaczej „łaźnia rzymska”). Ta druga jest głęboko zakorzeniona w tradycji – jej historia sięga Starożytnego Rzymu. Pomału zaczyna zdobywać coraz większą rzeszę sympatyków również w Polsce.

image

Sauna sucha, czyli fińska
źródło: leksykonmasazu.pl

Co charakteryzuje saunę parową? Para wytwarzana jest przez specjalny generator, który automatycznie reguluje temperaturę i wilgotność. Sauna jest szczelnym pomieszczeniem, wyłożonym ceramiką (np. mozaiką). Panująca w niej temperatura zazwyczaj mieści się w granicach 40-55⁰C, a wilgotność sięga nawet 100% (dla porównania, w saunie fińskiej temperatura wynosi aż 60-90⁰C, ale wilgotność jest znacznie mniejsza – ok. 10-15%). Warto korzystać z sauny parowej 2-3 razy w tygodniu. Optymalny czas przebywania w niej to do 30 minut dziennie, ale co ważne – w dwóch wejściach (czyli wejście np. na kwadrans, później wyjście, krótka przerwa, opłukanie ciała chłodną wodą, a następnie wejście do sauny na kolejnych 15 minut).

Regularne korzystanie z sauny może mieć bardzo dobry wpływ na nasze zdrowie. Lepsze krążenie, zwiększona odporność, detoks organizmu… kto z nas o tym nie marzy? Sauna parowa jest przy tym najbezpieczniejszym rodzajem sauny, idealnym dla nowicjuszy. A zatem – do dzieła:)

1. Lek dla ciała
Przede wszystkim – sauna wzmacnia ogólną odporność organizmu. Jeśli będziemy z niej regularnie korzystać, będziemy po prostu rzadziej chorować. Sauna parowa ma również działanie lecznicze,  szczególnie przy niektórych schorzeniach. Należy do nich m.in. problem ze spiętymi mięśniami (również przykurcze, które często są skutkiem długotrwałego siedzenia np. w szkole lub pracy). Sauna pomoże osobom skarżącym się na lekkie bóle reumatyczne (przy zbyt mocnych niestety nie jest już wskazana) oraz tym, którzy mają problemy z krążeniem. Jest również korzystna dla osób, które mają kłopoty z układem oddechowym (cierpią np. na astmę lub przewlekłe zapalenie oskrzeli) – wilgotność ułatwia oddychanie.

2. Ukojenie dla duszy
Jeśli czujecie się zestresowani lub przygnębieni – marsz na saunę! Usuwając toksyny z ciała i napięcie z mięśni – usuwa również złe myśli z głowy i sprzyja produkcji endorfin – hormonów szczęścia. Pół godziny w cieple i atmosferze odprężenia może zdziałać cuda! Dzięki saunie czujemy się lekko, jak nowo narodzeni – mamy więcej energii, by sprostać codziennym wyzwaniom. Gwarantujemy, że jeśli będziecie korzystać z sauny regularnie – będziecie bardziej zregenerowani, rozluźnieni i pozytywnie nastawieni do życia. To działa!

image

Sauna to radość!

3. Pomoc w odchudzaniu
Pamiętajcie – sauna nie schudnie za Was;) Może być jednak dobrym uzupełnieniem diety i ćwiczeń fizycznych, zwiększając ich efektywność. Po pierwsze, pobyt w saunie regeneruje mięśnie – pomaga więc walczyć z zakwasami i przemęczeniem. Jeśli będziecie korzystać z sauny, na pewno będziecie też bardziej wytrwali w realizacji planu treningowego, a to przy odchudzaniu sprawa kluczowa. Po drugie – sauna pomaga pozbyć się toksyn, które często zaburzają przemianę materii i utrudniają chudnięcie (nawet przy dobrej diecie i aktywności fizycznej). Po trzecie – sauna rzeczywiście jest spalaczem kalorii (podczas pobytu w niej można spalić ich nawet 200-300, zależnie od indywidualnych czynników).

4. Sposób na bezsenność i zastrzyk energii
Korzystajcie z sauny wieczorem! Pobyt w niej na tyle rozluźnia mięśnie i relaksuje, że będziecie po nim bardzo dobrze spać. Głęboki i zdrowy sen sprzyja odpowiedniej regeneracji organizmu. Dzięki temu następnego dnia obudzicie się wypoczęci i pełni energii.

5. Piękna skóra
Sauna parowa cudownie nawilża skórę. Ponadto wysoka temperatura i wilgotność rozszerzają pory i oczyszczają cerę. Jeśli marzycie o gładkiej i lśniącej skórze – regularne wizyty w saunie z pewnością pomogą Wam to osiągnąć.

image

Wspaniale oczyszczona i nawilżona skóra? Dzięki saunie możesz ją mieć!
źródło: siewie.pl

Sauna parowa ma wiele dobroczynnych dla organizmu właściwości. Warto jednak wiedzieć, że niestety nie dla wszystkich. Kto nie powinien korzystać z sauny? Na pewno osoby cierpiące na infekcje, przeziębienia i grypę. Przeszkodą jest również niewydolność serca i nadciśnienie. Pobyt w saunie wykluczają też m.in. wrzody i jaskra. Pamiętajcie, by nie korzystać z sauny bezpośrednio po dużym wysiłku fizycznym (dajcie wtedy odpocząć sercu, które i tak się już napracowało podczas ćwiczeń). Nie powinno się również jeść obfitych posiłków (najlepiej zjeść coś ok. 2 godziny przed wejściem do sauny).

A co po saunie? Oczywiście musicie uzupełnić ubytek płynów w organizmie. A zatem – pijcie duuuuużo wody! Miłego saunowania;)

image

Najlepsze, co możesz zrobić po saunie – napić się wody!
źródło: itsamatteroftheheart.info

 

About the author

Warto przeczytać

JOIN THE DISCUSSION

Wystąpił błąd.