GOTUJ I JEDZ ZDROWO!

8 listopada to Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. Świetna okazja, by zastanowić się nad codziennym menu, a także zaprzyjaźnić z wodą i na stałe zaprosić ją do kuchni.

Zdrowe jedzeniowe święto obchodzimy od 2007 r., kiedy to zostało ustanowione przez unijnego Komisarza ds. zdrowia oraz organizację Euro-Toques, zrzeszającą szefów kuchni. Celem Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania jest promowanie i kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych, a także uświadamianie o zagrożeniach zdrowotnych, jakie niesie ze sobą nieodpowiednia dieta. Święto jest skierowane w szczególności do dzieci i młodzieży (im prędzej poznają korzyści związane z racjonalnym odżywianiem – tym bardziej prawdopodobne, że będą prowadzić zdrowy tryb życia także po wejściu w dorosłość).

edzjig

 

Jak wskazują badania przeprowadzone w 2012 r. przez CBOS („Zachowania żywieniowe Polaków”), w ostatnich 4 latach wzrosła popularność restauracji i barów szybkiej obsługi (z 25% do 34%), a także zamawiania potraw z dostawą (z 25% do 31%). Z okazji dzisiejszego święta chcemy Was jednak namówić do przyrządzania potraw przede wszystkim w domu! To nie tylko tańsze, ale często też zdrowsze i bardziej twórcze.

kaboompics-com_woman-putting-food-on-the-plate

Według danych statystycznych aż 60% Polaków uważa, że je za mało ryb. Dzisiejszy dzień to świetna okazja, by to zmienić. Bogate w zdrowe tłuszcze i witaminy ryby świetnie sprawdzą się szczególnie teraz, w okresie jesiennym, gdy powinniśmy zadbać o budowanie odporności. Jako wielbiciele wody polecamy Wam w szczególności odżywcze zupy (np. zupę rybną z pomidorami, z dynią, czy tajską z dodatkiem curry), a także ryby przyrządzane w niezwykle zdrowy sposób, bo na wodnej parze (np. dorsza z sosem ziołowym lub łososia z warzywami).

DLACZEGO WARTO JEŚĆ ZUPY >>>

POZNAJ ZALETY GOTOWANIA NA PARZE >>>

Prawie co piąty z nas przyznaje się do tego, że spożywa za dużo napojów słodzonych. Jak to zmienić? Z pomocą przyjdą przepisy na bazie wody. Zamiast przetworzonych kupnych produktów wybierz przygotowaną samodzielnie H2O z dodatkiem np. miodu, imbiru, pomarańczy i goździków. Za oknem coraz chłodniej, dlatego w szczególności polecamy ją na ciepło, czyli w formie herbaty 🙂

HERBACIANE RECEPTURY – SŁODKIE, ROZGRZEWAJĄCE, PYSZNE >>>

Woda sama w sobie jest bardzo ważnym elementem prawidłowo zbilansowanej diety, co w swoich zaleceniach podkreśla Instytut Żywności i Żywienia. Co więcej, jest też głównym składnikiem wielu pokarmów, których regularne spożywanie pozwala zachować zdrowie i dobrą formę (warzywa, owoce). Bez wody nie mogłyby się też obejść uznawane za jedne z najzdrowszych metody przyrządzania posiłków, czyli gotowanie i gotowanie na parze.

Co ciekawe, z niemal największym zużyciem H2O wiąże się produkcja mięsa, tymczasem żywieniowcy radzą ograniczyć jego spożywanie (szczególnie czerwonego i przetworzonego) do 0,5 kg na miesiąc.

By móc jak najlepiej uczcić dzisiejsze święto, poznaj piramidę żywienia i 10 prostych zasad, których przestrzeganie zdecydowanie poprawi jakość Twojego codziennego odżywiania.

10 ZASAD ZDROWEGO ODŻYWIANIA >>>

nowa-piramida-zdrowego-zywienia

Jak świętować Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania? Jak najczęściej! To proste:

  • Zjedz śniadanie.

Aż 40% osób aktywnych zawodowo, a także uczniów i studentów wychodzi z domu bez śniadania!
(badania przeprowadzone na zlecenie Koalicji na rzecz Zdrowego Serca, badanie CBOS „Zachowania i nawyki żywieniowe Polaków).

  • Zjedz II śniadanie.

W 40% klas 1-6 w polskich szkołach podstawowych są dzieci, które nie jedzą drugiego śniadania. (Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Danone i Banków Żywności).

  • Unikaj tłustych i przetworzonych potraw – przygotowuj posiłki w domu.
  • Rusz się – co najmniej 30 minut dziennie (zacznij trenować do Biegu do źródeł).
  • Nie zapominaj o wodzie!

wsparcie merytoryczne: poradnikzdrowie.pl, cbos.pl, kalbi.pl, izz.waw.pl, zs3.suwalki.pl, zsrudna.info.pl, sniadaniedajemoc.pl

Następny artykuł

Dr Napar

About the author