Jeśli nie przepadacie za obecnymi w coraz większej ilości miejsc reklamami i uważacie, że jedyną ich funkcją jest oszpecanie krajobrazu – może dla tego jednego przypadku zrobicie w swoim nastawieniu wyjątek. Szanowni Państwo, oto billboard, który produkuje wodę pitną z… powietrza!
źródło: mayodraftfcb.com
Niezwykły billboard znajduje się w stolicy Peru, Limie. Dzięki przełomowej technologii produkuje on dziennie około 100 litrów wody. Skąd ją bierze? Z powietrza! By zrozumieć, jak to możliwe, warto wiedzieć trochę o klimacie panującym w tym południowoamerykańskim mieście.
Lima usytuowana jest nieopodal najbardziej suchej na świecie Pustyni Atakama – jako miasto pustynne, boryka się z niedoborem wody. Opady są tu bardzo niskie, andyjskie lodowce (z których specjalne wodociągi transportują wodę do miasta) stale się kurczą, a woda otrzymywana dzięki pośrednictwu prywatnych przedsiębiorstw jest bardzo droga. Jednocześnie jednak stolica Peru mieści się nad Oceanem Spokojnym, dzięki czemu wilgotność powietrza jest tam bardzo wysoka i sięga średnio 83% (w godzinach porannych często nawet 98%).
Lima to miasto niezwykłe – pustynne, choć położone nad Pacyfikiem.
źródło: turandino.com
Sposób na efektowne pogodzenie tych dwóch cech klimatu znaleźli naukowcy z Peruwiańskiego Uniwersytetu Inżynierii i Technologii (University of Engineering and Technology of Peru – UTEC). W kooperacji z agencją Mayo DraftFCB stworzyli oni specjalny billboard, który przetwarza nasycone wilgocią powietrze w zdatną do picia wodę. To pierwsza tego typu konstrukcja na świecie, która w założeniu – poza użytecznością samą w sobie – ma również zachęcać młodych ludzi do podejmowania studiów inżynierskich.
Niestety wynalazek nie jest w pełni ekologiczny i samowystarczalny. By działać, potrzebuje prąd. Dzięki pracy pięciu urządzeń wilgotne powietrze zamieniane jest w wodę (działa tu zjawisko odwróconej osmozy, które wykorzystywana jest również np. w procesie odsalania wody). Każde z urządzeń jest w stanie wygenerować ok. 20 litrów wody dziennie. Uzyskana woda jest następnie transportowana do zbiornika znajdującego się o podstawy billboardu, przy którym zamocowany jest kran.
Schemat działania wynalazku
źródło: time.com
Według informacji twórców wynalazku, w ciągu pierwszych trzech miesięcy działalności billboard wyprodukował aż 9450 litrów wody, odpowiadając tym samym na zapotrzebowanie setek rodzin miesięcznie.
Co sądzicie o takim pomyśle? Czy gdyby w Waszym mieście pojawiły się takie pożyteczne billboardy, spojrzelibyście na nie przychylnym okiem?