Wodny billboard – inny niż wszystkie

Jeśli nie przepadacie za obecnymi w coraz większej ilości miejsc reklamami i uważacie, że jedyną ich funkcją jest oszpecanie krajobrazu – może dla tego jednego przypadku zrobicie w swoim nastawieniu wyjątek. Szanowni Państwo, oto billboard, który produkuje wodę pitną z… powietrza! 

źródło: mayodraftfcb.com

Niezwykły billboard znajduje się w stolicy Peru, Limie. Dzięki przełomowej technologii produkuje on dziennie około 100 litrów wody. Skąd ją bierze? Z powietrza! By zrozumieć, jak to możliwe, warto wiedzieć trochę o klimacie panującym w tym południowoamerykańskim mieście.

Lima usytuowana jest nieopodal najbardziej suchej na świecie Pustyni Atakama – jako miasto pustynne, boryka się z niedoborem wody. Opady są tu bardzo niskie, andyjskie lodowce (z których specjalne wodociągi transportują wodę do miasta) stale się kurczą, a woda otrzymywana dzięki pośrednictwu prywatnych przedsiębiorstw jest bardzo droga. Jednocześnie jednak stolica Peru mieści się nad Oceanem Spokojnym, dzięki czemu wilgotność powietrza jest tam bardzo wysoka i sięga średnio 83% (w godzinach porannych często nawet 98%).

Lima to miasto niezwykłe – pustynne, choć położone nad Pacyfikiem.
źródło: turandino.com

Sposób na efektowne pogodzenie tych dwóch cech klimatu znaleźli naukowcy z Peruwiańskiego Uniwersytetu Inżynierii i Technologii (University of Engineering and Technology of Peru – UTEC). W kooperacji z agencją Mayo DraftFCB stworzyli oni specjalny billboard, który przetwarza nasycone wilgocią powietrze w zdatną do picia wodę. To pierwsza tego typu konstrukcja na świecie, która w założeniu – poza użytecznością samą w sobie – ma również zachęcać młodych ludzi do podejmowania studiów inżynierskich.

Niestety wynalazek nie jest w pełni ekologiczny i samowystarczalny. By działać, potrzebuje prąd. Dzięki pracy pięciu urządzeń wilgotne powietrze zamieniane jest w wodę (działa tu zjawisko odwróconej osmozy, które wykorzystywana jest również np. w procesie odsalania wody). Każde z urządzeń jest w stanie wygenerować ok. 20 litrów wody dziennie. Uzyskana woda jest następnie transportowana do zbiornika znajdującego się o podstawy billboardu, przy którym zamocowany jest kran.

Schemat działania wynalazku
źródło: time.com

Według informacji twórców wynalazku, w ciągu pierwszych trzech miesięcy działalności billboard wyprodukował aż 9450 litrów wody, odpowiadając tym samym na zapotrzebowanie setek rodzin miesięcznie.

Co sądzicie o takim pomyśle? Czy gdyby w Waszym mieście pojawiły się takie pożyteczne billboardy, spojrzelibyście na nie przychylnym okiem?

Poprzedni artykuł

Wodne kampanie

Następny artykuł

Wodna kokosanka? Czemu nie!

About the author

Warto przeczytać

JOIN THE DISCUSSION

Wystąpił błąd.