CARILLON – jak to się gra?

W konkursie „Fontannie bije ten dzwon” zadaniem uczestników będzie skomponowanie utworu na carillon w kościele św. Katarzyny w Gdańsku. Melodia ma być zsynchronizowana z programem specjalnym Fontanny Heweliusza. Dziś garść informacji teoretycznych dla osób zainteresowanych konkursem, jak również dla tych, którzy dopiero zastanawiają się, czy nie rozpocząć przygody z tym wyjątkowym instrumentem.

Gra na carillonie kościoła św. Katarzyny odbywa się w dwóch trybach.

TRYB GRY RĘCZNEJ
Wykorzystywane są tu 2 klawiatury: manuałowa i pedałowa. Klawisze przypominają kołki, na których gra się pięściami lub palcami. Traktura mechaniczna umożliwia kształtowanie dynamiki.
– skala: 50 dzwonów, B-c4
– skala manuału: B-c4 (zwyczajowo nie używa się najniższej oktawy ze względu na trudność gry)
– skala pedału: B-c2

TRYB AUTOMATYCZNY
W trybie automatycznym dzwony uderzane są młotkami ze stałą siłą dzięki elektromagnesom, sterowanym komputerowo.
– skala: 37 dzwonów (skala c-c3)

Dzwony carillonu strojone są in C w stroju równomiernie temperowanym.
Największy dzwon (B) waży ok. 3000 kg

UCZ SIĘ OD NAJLEPSZYCH
Wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się więcej lub rozjaśnić wątpliwości, zapraszamy na warsztaty carillonowe, które odbędą się już w najbliższą środę, 20 stycznia. Start o godzinie 14:00.
CZĘŚĆ I: 14.00 – 15.30 w wieży Kościoła św. Katarzyny (Muzeum Zegarów Wieżowych)
CZĘŚĆ II: 16.00 – 17.30 w Sali 413 (bud. B – źółty) Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, ul. Łąkowa 1-2, 80-743 Gdańsk.

Udział w warsztatach jest dobrowolny i nie wymaga wcześniejszego zgłoszenia.

Warsztaty poprowadzi dr Monika Kaźmierczak, gdańska carillonistka. Ukończyła z wyróżnieniem Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku w klasie fortepianu. Następnie podjęła studia na Akademii Muzycznej w Gdańsku na kierunku Teoria Muzyki, ukończone stopniem magisterskim. Podczas studiów otrzymywała wiele stypendiów, m.in. Stypendium Prezydenta Miasta dla najlepszej studentki Wydziału. W 2000 roku wzięła udział w organizowanych przez Muzeum Historyczne Miasta Gdańska kursach gry na carillonie, prowadzonych przez Gerta Oldenbeuvinga z Holandii, co zaowocowało zostaniem jedną z miejskich carillonistek w 2001 roku. W 2003 roku otrzymała stypendium Huyghensa od rządu niderlandzkiego, które umożliwiło jej studia w Niderlandzkiej Szkole Carillonowej w Amersfoort. W 2005 roku uzyskała tam stopień magisterski. Jako stypendystka kulturalna Miasta Gdańska kontynuowała kursy mistrzowskie w Belgii u Geerta D’hollandera.

Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów gry na carillonie.

W międzyczasie uzyskała także licencjat z Muzyki Kościelnej (2010) oraz magisterium z Dyrygentury Chóralnej (2013) na Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz doktorat w zakresie gry na carillonie (2012).

Obecnie jest asystentką Gerta Oldenbeuvinga na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie uczy m.in. carillonu. Jest również nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Elblągu i od 2006 roku prowadzi Chór Mieszczan Gdańskich. Aktywnie organizuje koncerty w Gdańsku i sama koncertuje w Polsce i na świecie, m.in. na Litwie, we Francji, Belgii, Holandii, Stanach Zjednoczonych czy Irlandii.

image

Monika Kaźmierczak poprowadzi gdańskie warsztaty carillonowe już 20 stycznia.
fot. goldbergfestival.pl

Wszelkie pytania i wątpliwości związane z techniką gry, można wysyłać również mailowo (zielona_zebra@tlen.pl) lub przez FB (Carillony gdańskie: https://www.facebook.com/carillony/). Zapraszamy też na stronę www.carillon.pl

wsparcie merytoryczne: goldbergfestival.pl

Poprzedni artykuł

CARILLON – CO TO TAKIEGO?

Następny artykuł

CARILLON POZNANY!

About the author

Warto przeczytać

JOIN THE DISCUSSION

Wystąpił błąd.