Bieganie z błędem? Tego się wystrzegaj!

Regularnie biegasz? Gratulacje! Aktywność to wspaniała sprawa. Jednak tu również można popełnić kilka błędów, przez które zamiast wzmacniać – osłabisz swój organizm. Jakie są najczęstsze błędy biegaczy?

źródło: chirunning.com

1. NIE BĄDŹ TAKI TWARDZIEL
Mowa tu o nawierzchni, po której biegasz. Nie powinna być tylko i wyłącznie twarda. Jeśli wciąż biegasz po chodniku lub asfalcie, narażasz swoje biodra i kolana na urazy. Samochody mają amortyzatory, dlatego świetnie im się jeździ po twardych drogach, ale Twoje ciało potrzebuje amortyzacji z podłoża:) Dlatego pobiegaj czasem po trawie, w lesie czy parku. Będzie to miłe i zdrowe urozmaicenie.

2. BUTY MOGĄ NABIĆ CIĘ W BUTELKĘ!
Jeśli chcesz biegać z korzyścią dla zdrowia, musisz zainwestować w porządne specjalistyczne buty (więcej na: http://blizejzrodel.pl/post/112778146239/do-biegu-gotowi-przygotowania-czas-zaczac). Nieodpowiednie obuwie to ryzyko kontuzji, które – co gorsza – zwykle ujawniają się stopniowo (gdy już je zauważysz, mogą być poważne i wymagające długotrwałej rekonwalescencji). Pamiętaj, że bieganie ma wychodzić na zdrowie, więc nie daj się nabić w bucianą butelkę – nie każdy sportowy but, który fajnie wygląda i kosztuje 200 zł, tak naprawdę nadaje się do biegania. Sprawdź więc temat wnikliwie lub zdaj się na zaufanego sprzedawcę. Twoje stopy Ci za to podziękują!

źródło: skorarunning.com

3. MONOTON-NIE!
Trening musi być przyjemny, więc dbaj o urozmaicenie! Nie chodzi o to, by codziennie przemierzać tę samą trasę dla samego „wybiegania”. Dbaj o to, by biegać różnymi ścieżkami i w różnym stopniu intensywności. Po pierwsze, dzięki temu sport Cię nie znudzi, a Ty z każdym treningiem będziesz odkrywać coś nowego. Po drugie – urozmaicony bieg jest bardziej korzystny dla organizmu. Mięśnie lubią różnorodność – po pewnym czasie przyzwyczajają się do monotonnego wysiłku i przestają się przy nim rozwijać. Jeśli zależy Ci na treningowym progresie, pamiętaj o codziennych innowacjach;) Jedno, co musi pozostać stałe (choć tu również możesz zmieniać poszczególne ćwiczenia) to rozgrzewka – bez niej naprawdę ani rusz (o czym wielu początkujących biegaczy zapomina).

4. BIEGNIESZ TYM, CO JESZ I PIJESZ!
O tym, jak ważna jest dla biegacza odpowiednia dieta, pisaliśmy już kiedyś na blogu (http://blizejzrodel.pl/post/86397318139/biegniesz-tym-co-jesz-i-pijesz). Wciąż jednak wielu (zwłaszcza początkujących) biegaczy minimalizuje znaczenie tego czynnika. Jedzenie i picie jest naszym paliwem. Jeśli dbasz o zdrową formę – rób to kompleksowo! Jeśli myślisz, że skoro trenujesz regularnie (i spalasz sporo kalorii), to możesz bezkarnie opychać się fast food’ami i colą – jesteś w dużym błędzie (chyba, że chcesz wykończyć swój organizm)! Dzięki odpowiedniej diecie i nawodnieniu organizmu będziesz w stanie rozwijać się treningowo, a Twój organizm z każdym dniem będzie nabierał energii i siły. Warto? Na to pytanie odpowiedzcie sobie sami;)

5. ANTYPERFEKCJONISTA TO TY!
Chcesz czerpać z biegania radość i satysfakcję? Wsłuchaj się w swój organizm, obserwuj go. Każdy z nas ma inne predyspozycje i upodobania. Nie warto porównywać się do innych – zwłaszcza na początku, przy bieganiu amatorskim. Jedynym biegaczem, do którego możesz się porównać, jesteś Ty z poprzedniego treningu. Najważniejszy jest Twój osobisty progres! Perfekcjonizmowi mówimy stanowcze nie! Twój sąsiad biega szybciej od Ciebie? Twoja koleżanka trenuje 7 razy w tygodniu? Nie musisz biegać tak samo, jak oni! Wyrób sobie swój własny biegowy styl, w którym będziesz czuć się dobrze. Znajdź radość w tym co  robisz, a rozwój przyjdzie sam, nawet nie wiesz kiedy.

źródło: runsociety.com

Jeśli nie będziesz popełniać powyższych 5 błędów, gwarantujemy, że bieganie sprawi Ci przyjemność, a jednocześnie wzmocni Twój organizm. Pamiętaj: „nawierzchnia, buty, różnorodność, dieta, styl” i dołącz do grona Spełnionych Biegaczy!:)


Wsparcie merytoryczne: aktywni.pl, natemat.pl, polskabiega.sport.pl, poradnikzdrowie.pl, wieszjak.polki.pl, runners-world.pl, wbiegu24.pl

About the author

JOIN THE DISCUSSION